Anales de la RANM

201 A N A L E S R A N M R E V I S T A F U N D A D A E N 1 8 7 9 SIMULATED PERIPHERAL VEIN CATHETERIZATION SKILL Guasch E, et al. An RANM. 2024;141(03): 201 - 208 SIMULATED PERIPHERAL VEIN CATHETERIZATION SKILL. A FRESH PLACENTAL MODEL MAY BE A GOOD MODEL IN LOW RESOURCE SETTINGS. IS IT AS GOOD AS THE “GOLD STANDARD”? HABI L IDAD S IMULADA DE CATETER I SMO DE VENAS PER I FÉR I CAS . UN MODELO PLACENTARIO FRESCO PUEDE SER UN BUEN MODELO EN ENTORNOS DE BA JOS RECURSOS . ¿ES TAN BUENO COMO EL “GOLD STANDARD”? Emilia Guasch 1 ; Beatriz de Santiago 2 ; Nicolas Brogly 3 ; Alicia Gutierrez-Misis 2 ; Ana de las Heras 2 ; Fernando Gilsanz 4 1. Departamento de Anestesia y Reanimación Hospital Universitario Fundación Jiménez Díaz. Madrid. España. Académica Correspondiente de la Real Academia Nacional de Medicina de España. 2. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma. Madrid. Spain. 3. Departamento de Anestesia y Reanimación. Hospital Universitario Gregorio Marañón. Madrid. 4. Profesor Emérito. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma. Madrid. Spain. Académico de Número de la Real Academia Nacional de Medicina de España - Anestesiología y Reanimación. Abstract Introduction: Nowadays, practical learning is an important part of Medicine degree, and even more in low- and middle-income countries (LMICs). To teach some regular techniques, such as peripheral vein catheterization (PVC), simulation models are being used. They create safer realistic scenarios for students to practice and feeling safer. There are several different techniques and models for teaching this performance, to learn several techniques. The aim of this study is to validate a new placenta simulation model for peripheral vein canalization learning. Methods: We designed an observational study on ten sixth-grade medicine students who performed ten procedures in placentas plus ten other procedures in mannequins, the gold standard simulation model. During the catheteriza- tion technique or activity, successful and failed punctures with each model were registered and this data was used to elaborate learning curves with the Cummula- tive sum (CUSUM) method. Results: Placental model proved to be as useful as mannequins for learning the technique. Most of the students acquired the competence in PVC, with a rate of success of at least an 80%, after ten procedures. Also, satisfaction surveys were handed over for students to evaluate their learning process. Most of them expressed to have learnt better with placental model and found simulation use very positive for medical students training. Discussion: The new placenta model was at least as good as the standard. 10 attempts of PVC were enough to learn the skill in most students with any of both models. Placenta availability is cheap and can be used wherever deliveries may take place. Resumen Introducción: Hoy en día, el aprendizaje práctico es una parte importante de los estudios para el Grado de Medicina, y más aún en los países de ingresos bajos y medios (LMICs). Para enseñar algunas técnicas habituales, como el cateterismo de venas periféricas (PVC), se utilizan modelos de simulación. Crean escena- rios realistas más seguros para que los estudiantes practiquen, sintiéndose más seguros. Existen varias técnicas y modelos diferentes para enseñar esta actuación y aprender esta y otras técnicas. El objetivo de este estudio es validar un nuevo modelo de simulación de placenta para el aprendizaje de la canalización de venas periféricas. Métodos: Diseñamos un estudio observacional en diez estudiantes de sexto grado. estudiantes de medicina que realizaron diez procedimientos en placentas más otros diez procedimientos en maniquíes, con el modelo de simulación estándar. Durante la técnica de cateterismo, se registraron punciones exitosas y fallidas con cada modelo y estos datos se utilizaron para elaborar curvas de aprendizaje con el método CUSUM (suma acumulativa de casos). Keywords: Teaching; Medical students; Peripheral vein catheterization; Placenta; CUSUM curves. Palabras clave: Docencia; Estudiantes medicos; Cateterización venosa periférica; Placenta; Curvas CUSUM. Autor para la correspondencia Emilia Guasch Hospital Universitario Fundación Jiménez Díaz Av. de los Reyes Católicos, 2 · 28040 Madrid Tlf.: +34 696 423 466 | E-Mail: emiguasch@hotmail.com DOI: 10.32440/ar.2024.141.03. org01 Enviado: 08.05.24 | Revisado: 12.05.24 | Aceptado: 20.05.24 O R I G I N A L

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